Kerro-sovellus toi esiin: Asuminen on muutakin kuin seiniä


Setlementtiasunnnot halusi tutkia, miten teknologian avulla helpotetaan asumisen arkea. Syntyi Kerro-sovellus, joka paransi myös asukasdemokratiaa.


Kerro-sovellus toimii niin tietokoneella kuin mobiilisti jokaisen asukkaan kännykässä. Tietojen saaminen sovelluksen kautta varmistettiin myös ottamalla käyttöön talojen porrashuoneisiin ja yhteistiloihin isot näytöt, joissa palveluja voi käyttää myös kosketusnäytön avulla.

– Tätä kautta asukkaille voidaan jakaa monipuolista tietoa asumisesta. Sovelluksen avulla asukkaat pääsevät myös varaamaan talojen tiloja käyttöönsä, varaamaan aikaa asumiskoordinaattorille tai antamaan palautetta asumisesta, kertoo kehityspäällikkö Sanna Uotila.

Tausta-ajatuksena palvelun kehittämiselle on ollut viestiä asukkaille, että asuminen on paljon muutakin kuin vain seinät ympärillä. Sanna on tyytyväinen siitä, että asukkaat ovat ottaneet asian omakseen. Palveluja on ideoitu aktiivisesti muun muassa työpajoissa.

– Asukastoimikuntien puheenjohtajat toivoivat voivansa laittaa sovellukseen kokouspöytäkirjoja ja tiedotteita.  Avasimme toimikunnille rajatun käyttöoikeuden ja se on toiminut hyvin. Luotimme siihen, että kun ihmiset toimivat taloissa omilla nimillään ja kasvoillaan, ei väärinkäytöksiä synny. Kun ihmisiin luotetaan, he yleensä toimivat luottamuksen arvoisesti. Sama pätee yhteistilojen näyttötauluihin eli niitä ei ole rikottu missään talossa, iloitsee Sanna.

Myös erilaisilla yhteistyökumppaneilla on rajattu käyttöoikeus sovellukseen. Esimerkiksi Turussa sovelluksen kautta voi ilmoittautua paikallisen Setlementin järjestämille kursseille.

– Näytöllä näkyvät ulkopuoliset uutisosiot vaihtelevat taloittain. Joissain taloissa on haluttu sivulla näkyvän Ylen uutistekstejä ja toisessa taas paikallisten bussi- ja junavuorojen aikatauluja, kertoo Sanna.

Porrashuoneisiin ja yhteistiloihin asennetut näytöt maksavat toki paljon, mutta niiden kautta saatu hyöty koetaan Setlementtiliitossa ylittävän investoinnin aiheuttamat kulut.

Arjen toimintoja helpottaa erityisen hyvin Kerro-sovelluksen pyykkitupa-, sauna- ja yhteistilavarausjärjestelmä. Samalla on saatu talon resurssit tehokkaammin käyttöön.

– Moni on kokenut palvelun helpottavan arkea, kun pyykkivuoron voi tilata kännykän kautta missä tahansa heti kun se asia tulee mieleen. Samoin vuoron peruminen tehdään nyt helpommin ja tilojen käyttö siten tehostuu, kertoo Sanna.

Sovelluksen avulla on pystytty pääsemään eroon myös talojen kierrätyshuoneista. Digitaalisen kirpputorin kautta on helppo ilmoittaa tavarasta ilman, että sitä viedään erilliseen kierrätyshuoneeseen pölyttymään.

– Saadun palautteen perusteella ihmiset käyttävät sovellusta mielellään. Erityisesti eri-ikäiset naiset tuntuvat löytäneen palvelun. Kaikki eivät tietenkään osaa tai halua käyttää tietotekniikkaa, mutta hekin pääsevät tiedon äärelle yhteisten tilojen näyttöjen kautta. Tilojen varauksia voi luonnollisesti tehdä entiseen tapaan myös asiakaspalveluun soittamalla, kertoo Sanna.

Kaikki pääsevät siis näkemään näyttötaulujen tiedotteet, mutta jos sovelluksen kautta haluaa tehdä ajan varauksia, vaaditaan aina tietosuojasyistä kirjautuminen palveluun.

– Meillä on 60–100 prosentin peitto sovelluksen käyttöönotosta talosta riippuen. Haasteena on, että saamme sovelluksesta entistä käyttäjäystävällisemmän, että sitä halutaan käyttää yhä enemmän. Palvelun toimittaja, kotimainen One4all-yhtiö on kehittämässä muun muassa varauskalenteria eteenpäin ja myös maksuominaisuuksiin liittyviä asioita. Haluamme, että tästä tulee aidosti asumista monipuolisesti palveleva sovellus, toteaa Sanna.

 

PÄIVI KARVINEN



Takaisin sivun alkuun