Vuokranantajan toiminnassa on tärkeä näkyä aito läsnäolo ja välittäminen – erityisesti nyt

Vuokralaiset Oy:n toiminnanjohtaja Anne Viita vieraili kevään ja alkukesän aikana vuokrataloyhtiöissä eri puolilla Suomea tutustuen niiden toimintaan ja paikalliseen asuntotilanteeseen. Hän myös kysyi miten alueilla on selvitty valtion leikkauksista. Nokian Vuokrakodeille hän suuntasi toukokuun lopulla.

Nokian Vuokrakodit Oy on Nokian kaupungin kokonaan omistama voittoa tavoittelematon, yleishyödyllinen tytäryhtiö. Sen asuntojen käyttöaste on 96 %, mikä kertoo kotien hyvästä hinta-laatu -suhteesta sekä yrityksen toimivasta asiakaspalvelusta.
 

Tukien leikkauksilla on laajat vaikutukset

Viitaa huolettaa sosiaaliturvan leikkausten vaikutukset naapuruston sosiaalisiin suhteisiin. Lisäksi maksuvaikeuksien lisääntyessä vuokrataloyhtiöiden alijäämäinen budjetti lisää vuokrien korotuspainetta ja uhkaa siten myös muita pienituloisia vuokralaisia.

– Kun joku häädetään, kyseinen perhe on aina pois naapurien yhteisöstä. Maksuhäiriöiset ihmiset eivät ole automaattisesti häiriköitä vaan ainoastaan heikentyneessä maksutilanteessa. Häätö luo epäluottamusta tulevaan myös naapureille; kun naapurille voi käydä noin, voiko myös minulle?

Nokian Vuokrakotien tarjoama palvelu saa Viidalta kiitosta.

– Heidän asiakaspalvelunsa on kivasti järjestetty, aina löytyy henkilö, jonka kanssa jutella. Myös asukassivusto on selkeä ja siellä on esimerkiksi valtakirjapohja, jos asiakas tarvitsee vaikeamman asian hoitamisessa omaisen tai muun asianhoitajan apua.

Hän pitää hyvänä myös sitä, että ajantasainen tieto maksuista on aina asiakkaan saatavilla asukassovelluksen kautta.
 

Yhteisöllisyys ja hyvällä asenteella annettu asiakaspalvelu tukena arjessa

Nokian Vuokrakotien taloissa näkyy hienosti asukkaiden yhteisen toiminnan huomioon ottaminen. Yhteisillä piha-alueilla on penkkejä, kukkaistutuksia, pihakappeleita ja valmiiksi kalustettuja grillikatoksia ja grillejä saa pyydettäessä.

­– Yhteiset asukastilat antavat mahdollisuuden tavata muita asukkaita ja järjestää vaikkapa harrasteryhmiä tai tapahtumia, tarjoten vaihtoehdon yksin kotona ololle. Tilat ovat valoisia, kivasti kalustettuja ja selvästi suunniteltu niiden käyttötarkoitus mielessä pitäen. Nokian Vuokrakodeissa ollaan hienosti avoimia myös asukkailta tuleville ideoille, Anne kuvaa.

Hän toteaa, että asukkaiden ja Nokian Vuokrakotien henkilökunnan välinen hyvä henki muodostuu varsin tavallisista asioista.

– Asiakkaat ja henkilökunta tervehtivät toisiaan välittömän ystävällisesti. Kiinnitin huomiota myös siihen, miten henkilökunnan yhtenäinen pukeutuminen toi vuokranantajalle positiivisesti näkyvyyttä.

Viita näkee valoa vuokranantajien toiminnassa liittyen asiakaspalveluun. Esimerkiksi Nokian Vuokrakodit on kyennyt ottamaan koppia haastavassa tilanteessa liittyen Valtion tukeman asuntorakentamisen keskuksen (aiemmin Ara) tekemiin tukien leikkauksiin. Hyvä asumisneuvonta on kyennyt auttamaan heitä, joita leikkaukset ovat koskeneet.

– On erittäin positiivista, että useimmilla kunnallisilla vuokrataloyhtiöillä on oma asumisneuvoja. Apua tulee aina voida pyytää ja vastaanottaa kysymyksiinsä selkeästi, ystävällisesti ja hyvällä asenteella annettuja neuvoja sekä tukea, hän summaa.


Takaisin sivun alkuun